Strona
główna »
Matura cd »
Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego »
Wypracowania z polskiego - spis
»
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<
Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez
przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są
zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z
brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w
oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie
jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.
Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.
A to Polska wlasnie - Polska i Polacy w roku 1900
Osobowosc twórcza Wyspianskiego nieraz nasuwala badaczom porównania do postaci z epoki Renesansu, laczacych w sobie geniusz artystyczny i wielostronnosc zainteresowan, dzieki czemu zdolali w róznych uprawianych przez siebie dziedzinach wiedzy lub sztuki osiagac doskonalosc. Zadziwiajaca jest w samej rzeczy skala i bujnosc talentu Wyspianskiego. Subtelny liryk i twórca poteznych wizji dramatycznych, odnowiciel polskiego teatru, znakomity malarz o wlasnym wyrazie i stylu, profesor sztuk pieknych i oryginalny scenograf, propagator sztuki stosowanej, znawca muzyki, wielbiciel antyku, swietny ilustrator eposu homeryckiego i twórca slynnych witrazy koscielnych - byl niezwykla organizacja psychiczna, hojnie obdarzona przez nature.
Najwybitniejszym dzielem Wyspianskiego, które trwale zapisalo sie w swiadomosci narodowej i nadal zyje na polskich scenach, wciaz na nowo porywajac widownie, jest niewatpliwie Wesele . Pomysl dramatu zrodzil sie w trakcie autentycznego wesela. Przyjaciel Wyspianskiego, Lucjan Rydel, syn profesora uniwersytetu, literat dobrze znany w kregach towarzyskich, udzielajacy sie spolecznie, zenil sie z Jadwiga Mikolajczykówna, chlopka z podkrakowskiej wsi Bronowice. Slub stal sie towarzyska sensacja dla Krakowa, glównie ze wzgledu na pana mlodego. Nie byl to jednak pierwszy w Krakowie slub inteligenta z chlopka. Od lat mieszkal w Bronowicach ozeniony ze starsza siostra Jadwigi Mikolajczykówny Wlodzimierz Tetmajer, malarz i po trosze pisarz, spoleczny dzialacz, przyrodni brat Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Takze Stanislaw Wyspianski byl zonaty z chlopka. Takie malzenstwo nie bylo zatem czyms nowym dla Krakowa, ale wesele Rydla poruszylo wyobraznie Wyspianskiego, dostrzegl tu skupione jak w soczewce problemy najistotniejsze dla bytu narodu.
W chacie bronowickiej zgromadzil poeta przedstawicieli wszystkich wazniejszych ówczesnych grup spolecznych, a wiec inteligencji i chlopów, Kosciola i srodowisk zydowskich. Aby wzbogacic charakterystyke bohaterów Wesela , pelniej okreslic ich poglady, Wyspianski posluzyl sie symbolicznymi zjawami, bedacymi projekcja podswiadomosci, marzen i obaw osób, którym sie one objawiaja. Ukazanie sie tych zjaw zarówno przed oczyma chlopów, jak i inteligencji, oznacza, ze wszyscy oni pragna odzyskania niepodleglosci. Autora interesuje jednak, czy mozliwa jest wspólpraca róznych grup spolecznych. Inteligencja wobec chlopów zajmuje dwojakie stanowisko. Z jednej strony nie kryje pogardy, wznioslosci i politowania, zabarwionego równiez strachem i obawa - chlopstwo reprezentuje bowiem duza, nieobliczalna sile. Z drugiej strony ulega chlopomanii, swoistemu przebóstwianiu warstwy chlopskiej, akceptowanej bez zastrzezen. Wyspianski pokazuje wiec w Weselu , jak panny z miasta zafascynowane sa sila fizyczna wiejskich parobków, a Pan Mlody naiwnie zachwyca sie bliskim obcowaniem z przyroda. Przejmuje wiejskie obyczaje, pelen podziwu dla ich naturalnosci i prostoty, ale czesto nie rozumie ich lub rozumie opacznie, wywolujac smiech lub nawet zgorszenie chlopów. Obcowanie z wsia i chlopami, z przyroda rzekomo przywraca Panu Mlodemu sily i zdrowie. Wyznaje, ze z cala swiadomoscia nie chcial sie wiazac z zadna miejska panna, poniewaz nie dostrzegal w nich naturalnosci i zdrowia. Z kolei Gospodarzowi imponuje temperament i zadzierzystosc chlopów. Dorabia do tego cala teorie, wywodzac ich walory wprost od Piasta. Odnosi sie to do postawy, godnosci i jakichs blizej nie sprecyzowanych wartosci, które jakoby wies zachowala, miasto zas od nich odeszlo. Odrodzenie biologiczne oraz odrodzenie wartosci moralnych moze rzekomo nastapic wlasnie za sprawa powrotu do tego piastowskiego ludu, jego obyczajów i kultury. Wyspianski dostrzega naiwnosc i smiesznosc fascynacji malowniczoscia chlopów, polaczonej z calkowitym niezrozumieniem chlopskiej pracy i istoty chlopskiego obyczaju. Przenikliwym i krytycznym obserwatorem, trafnie oceniajacym motywy tego zwrotu do lu...
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<