Prezentacja Maturalna z Polskiego.
Zamieszczamy wyjaśnienia dotyczące oceny części ustnej egzaminu maturalnego z
języka polskiego (materiał pomocniczy dla nauczycieli).
Przyczyną licznych wątpliwości dotyczących oceniania części ustnej egzaminu z
języka polskiego jest dość płytkie rozumienie kryteriów oceniania tej części
egzaminu oraz nieznajomość zapisów definiujących część ustną i regulujących
zasady jej przeprowadzania. Dotyczy to zarówno zapisów z Rozporządzenia w
sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z
7 września 2004 (DZ. U Nr 199 poz. 2046), jak i Informatora maturalnego od 2005
roku. Język polski. W związku z powyższymi wątpliwościami zamieszczamy analizę
wymienionych wyżej dokumentów oraz kryteriów oceniania części ustnej egzaminu i
zasad ich stosowania.
W §69 wskazanego wyżej Rozporządzenia z 7 września 2004 r. czytamy: "Egzamin
maturalny w części ustnej z języka polskiego (...) trwa około 25 minut i składa
się z dwóch części:
– prezentacji tematu [...], która trwa około 15 minut,
– rozmowy zdającego z egzaminatorem, która jest związana z tematem oraz treścią
prezentacji,
– rozmowa, o której mowa [...] dotyczy prezentowanego tematu i wykorzystanej do
opracowania tematu bibliografii."
Nie ulega wątpliwości, że prezentacja powinna być samodzielnie przygotowana
przez zdającego. Ma on na to kilka miesięcy, a swoje wątpliwości może
przedstawić nauczycielowi języka polskiego. Pojawiły się jednak w Internecie
propozycje sprzedania gotowej prezentacji. Niektórzy w związku z tym radzą, aby
maturzysta zrezygnował z rozmowy, tzn. przerwał egzamin. Wyliczyli nawet, ile
punktów uczeń może wtedy otrzymać. Nic bardziej mylnego, ponieważ to rozmowa
właśnie da odpowiedź na pytanie, czy zdający sam przygotował prezentację.
Rozmowa jest integralną częścią egzaminu ustnego i ani Przedmiotowy
Zespół Egzaminacyjny, ani zdający nie może z niej zrezygnować. Oczywiście, jeśli
zdający nie zechce pozostać dłużej w sali egzaminacyjnej, nie można go do tego
zmusić. Przystąpienie do egzaminu maturalnego i zdawanie go wynika z dobrowolnej
decyzji maturzysty.
Jak będzie oceniony egzamin, gdy nie odbędzie się rozmowa?
Pierwsze kryterium oceny prezentowanego tematu brzmi: "uczeń zna i rozumie
prezentowany materiał". Opuszczenie sali egzaminacyjnej wtedy, gdy egzaminator
zadaje pytania (a pytanie padnie na pewno, bo egzaminator ma obowiązek je
zadać), na które można znaleźć odpowiedź w wygłoszonej przed chwilą prezentacji,
oznacza, że zdający nie rozumie pytania i nie potrafi na nie odpowiedzieć, czyli
nie zna i nie rozumie dopiero co wygłoszonego tekstu. Być może wygłosił cudzy
tekst. Za treść prezentacji nie otrzyma punktów, bo nie spełnił pierwszego
kryterium.
Czy uczniowi należą się punkty za język?
Na 16 stronie Informatora maturalnego znajdujemy następującą informację o
umiejętnościach sprawdzanych podczas części ustnej egzaminu:
a) w części pierwszej sprawdzana jest umiejętność mówienia, wiedza w zakresie
wyznaczonym przez temat i wykorzystanie przygotowanych materiałów pomocniczych,
b) w części drugiej, w której sprawdzane są: rozumienie pytań przez zdającego,
umiejętność formułowania odpowiedzi, umiejętność obrony własnego stanowiska,
egzaminator podejmuje ze zdającym rozmowę dotyczącą tematu lub/i bibliografii;
zadane pytania odnotowuje w protokole egzaminu,
c) w obu częściach egzaminu są sprawdzane i oceniane: sprawność oraz poprawność
językowa.
Z punktu c) dowiadujemy się, że sprawność i poprawność językowa oceniana jest
w obu częściach egzaminu. Nie można zatem ocenić języka tylko na podstawie
wygłoszonego tekstu. O sprawności językowej informuje miedzy innymi, rozumienie
tego, co do nas mówią, odpowiadanie na pytania, czyli operowanie zdaniami
budowanymi na bieżąco, nie tylko wygłaszanie zdań przygotowanych wcześniej.
Poprawność językową określamy sprawdzając, czy wypowiadane zdania i słowa są
zgodne z obowiązującą normą językową. Odnosi się to nie tylko do wcześniej
opracowanego wygłaszanego tekstu, lecz także do spontanicznych odpowiedzi na
zadawane pytania. Ponadto w punkcie a) jest mowa o tym, że podczas prezentacji
sprawdzana jest umiejętność mówienia, nie wygłaszania napisanego tekstu.
Gdyby uczeń wygłosił fragment Lalki Bolesława Prusa, to czyj język wtedy
ocenialibyśmy – ucznia czy Prusa?
Reasumując: jeśli zdający nie podejmie rozmowy z egzaminatorem, to za język
prezentacji nie uzyska punktów.
|