|
Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:
|
|
|
Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:
|
|
|
Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:
|
|
|
Prawa ucznia w szkole.
Prawa
ucznia w polskiej szkole określają w sposób bezpośredni dokumenty:
Ustawa o systemie oświaty z 1991, rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola
oraz publicznych szkół, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19
kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych. Prawa te wynikają z obowiązujących dokumentów międzynarodowych
dotyczących praw i wolności człowieka, tj. Powszechnej Deklaracji Praw
Człowieka, Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych,
Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Konwencji o
Prawach Dziecka.
Konkretne zapisy dotyczące praw uczniów w szkole winny być, zgodnie z
rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z dnia 15 lutego 1999 roku w
sprawie ramowego statutu publicznej szkoły sześcioletniej i publicznego
gimnazjum, zapisane w statucie szkoły.
Szczegółowy katalog praw i obowiązków ucznia określa statut szkoły,
w którym zapisane są prawa ucznia do:
- wiedzy o
przysługujących prawach oraz środkach, jakie przysługują uczniom w przypadku
naruszania ich praw,
- właściwego
zorganizowania procesu kształcenia,
- opieki
wychowawczej i warunków zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed
wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i
poszanowanie jego godności,
- korzystania z
pomocy stypendialnej, medycznej, socjalnej, psychologicznej i pedagogicznej,
- życzliwego,
podmiotowego traktowania,
- wywoływania
imieniem i nazwiskiem, a nie "numerem" z dziennika,
- swobody
wyrażania myśli, poglądów, sumienia i wyznania (poglądy i opinie
kontrowersyjne lub niezgodne z poglądami nauczyciela ni mogą mieć wpływu na
okresowe oceny merytoryczne),
- swobodnego
dostępu na zajęcia lekcyjne (nie powinno się ograniczać tego prawa poprzez
wypraszanie ucznia z klasy lub nie wypuszczanie go z sali lekcyjnej, z
błahych powodów,
- rozwijania
zainteresowań,
- korzystania z
biblioteki szkolnej, stołówki i obiektów sportowych,
- sprawiedliwej,
obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny,
- pomocy w
przypadku trudności w nauce,
- nauczania
indywidualnego i egzaminów eksternistycznych,
- odpowiedniej
temperatury w salach lekcyjnych. W przypadku braku możliwości zapewnienia
minimalnej temperatury w salach lekcyjnych (+15°C) dyrektor szkoły zawiesza
czasowo zajęcia szkolne,
- wyboru samorządu
klasowego oraz Rady Uczniowskiej,
- wpływania na
życie szkoły przez działalność samorządów.
- uczeń klasy
pierwszej, na początku pierwszego semestru, mają prawo do tzw. okresu
ochronnego, trwającego dwa pierwsze tygodnie semestru, w których nauczyciel
nie ma prawa wystawić uczniowi oceny niedostatecznej,
- do odpoczynku w
przerwach międzylekcyjnych; na okres przerw świątecznych i ferii nie zadaje
się prac domowych
Prawa ucznia
w praktyce szkolnej
- Prawo do informacji
Masz prawo do wiedzy o przysługujących Ci prawach oraz środkach, jakie
przysługują Ci w przypadku ich naruszania. Na władzach szkoły spoczywa więc
obowiązek dostarczenia uczniom podstawowych informacji na ten temat,
promowanie konwencji o prawach dziecka.
Masz prawo być informowanym z różnych źródeł wyrażających różne koncepcje
filozoficzne i różny światopogląd, taka informacja nie może podlegać
cenzurze z wyjątkiem koniecznych ograniczeń, np. ze względu na wiek czy
zdolności percepcyjne.
Masz prawo do informacji dotyczących Ciebie, np. o zapadających w szkole
decyzjach - przeniesienie do innej klasy, oceny, skutki różnych decyzji,
kary i nagrody.
Pamiętaj, że:
Prawo do informacji może być ograniczone ze względu m.in. na: poszanowanie
praw i reputację innych osób albo dla ochrony bezpieczeństwa lub porządku
publicznego.
W praktyce:
- Przepisy oświatowe zobowiązują
dyrektora do zapewnienia uczniom możliwości zapoznania się ze statutem.
Dokument ten jest jawny, nikt nie może zakazać Ci zapoznania się z nim.
Powinieneś być też informowany o środkach, jakie przysługują Ci w
przypadku naruszenia twoich praw.
- Szkoła powinna Cię poinformować o
podejmowanych w Twojej sprawie decyzjach, np. o przeniesieniu do innej
klasy.
- Na Twoją lub rodziców prośbę
wystawiona ocena powinna być krótko uzasadniona.
- Masz prawo wiedzieć, jaka będzie
ocena okresowa lub roczna. Informacja taka musi być przekazana przez
każdego nauczyciela w sposób i w terminie określonym w statucie szkoły.
- Masz prawo poznać kryteria
oceniania zachowania oraz wiedzieć, jakie są możliwości odwołania od
ustalonej oceny, poprawienia jej lub przystąpienia do egzaminu
poprawkowego.
- Prawo do nauki
To po prostu stworzenie warunków do nauki dla każdego. Zgodnie z Konstytucją
RP: "Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18. roku życia jest obowiązkowa.
[...].
Państwo zobowiązane jest do tego, aby nauczanie podstawowe było bezpłatne.
W praktyce:
- Masz zapewniony swobodny dostęp na
zajęcia lekcyjne. Zakazane jest ograniczanie tego prawa, np. wyproszenie
Cię z klasy lub niewpuszczenie do sali lekcyjnej z jakiegokolwiek
powodu.
- Masz prawo do pomocy w nauce, a
także do pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym np. do udziału w
zajęciach wyrównawczych.
- Jeśli jesteś zdolny, po spełnieniu
określonych warunków, masz prawo do indywidualnego toku lub programu
nauki.
- Nikt nie może Ci zabronić zapisania
się do organizacji i stowarzyszeń działających na terenie szkoły.
- Wolność religii lub przekonań
To możliwość uzewnętrzniania (lub nieujawnienia) przekonań religijnych i
światopoglądowych.
Chodzi też o równe traktowanie niezależnie od wyznawanej religii i
światopoglądu i tolerancję wobec mniejszości religijnej, kulturowej oraz
etnicznej.
Pamiętaj, że:
W myśl standardów międzynarodowych dziecko ma prawo do wolności myśli,
sumienia i wyznania, ale rodzicom przysługuje prawo ukierunkowania dziecka i
pieczy nad korzystaniem przez nie z przysługującej mu wolności. Ograniczenie
uzewnętrzniania wyznania lub przekonań może być wprowadzone ze względu np.
na ochronę bezpieczeństwa publicznego, porządku publicznego, zdrowia i
moralności, praw i wolności innych osób.
W praktyce:
- Z prawa oświatowego wynika, że
uczniowie mogą uczestniczyć w lekcjach religii lub etyki. Te lekcje
organizowane są przez szkołę na życzenie rodziców lub uczniów, z tym, że
w szkołach średnich uczniowie pełnoletni sami decydują o udziale w nich.
Ocena z religii lub etyki jest oceną z przedmiotu nadobowiązkowego, mimo
iż jest umieszczona na świadectwie, nie ma wpływu na promocję ucznia do
następnej klasy (nie jest też brana pod uwagę podczas obliczania
średniej ocen). Nie uczestniczenie w nauce religii lub etyki nie może być
powodem dyskryminacji przez kogokolwiek.
- Masz prawo do swobody wyrażania
myśli i przekonań, jeśli nie naruszasz tym dobra innych osób.
- Masz prawo chodzić na lekcje
religii. Dla osób, które nie chcą w nich uczestniczyć, możliwe jest
organizowanie lekcji etyki.
- Nie możesz być zmuszany do
uczestniczenia w obrzędach religijnych. Nie można Ci tego również
zabronić.
- Wolność wypowiedzi i wyrażania
opinii
To wolność posiadania i głoszenia bez przeszkód własnych poglądów na każdy
temat i w dowolnej formie.
Pamiętaj, że:
Prawo to może zostać ograniczone wobec naruszenia dóbr innych osób, a także
np. ze względu na zapobieżenie zakłóceniu porządku lub przestępstwu, ze
względu na ochronę zdrowia i moralności.
W większości statutów, w częściach dotyczących uprawnień samorządu
uczniowskiego, rady szkoły, rady rodziców zawarte są przepisy dające
możliwość złożenia wniosków i opinii dotyczących funkcjonowania szkoły.
W praktyce:
- Masz prawo do wypowiadania opinii
na temat programów i metod nauczania oraz spraw ważnych w życiu szkoły,
klasy, samorządu.
- Masz prawo do wyrażenia opinii i
przedstawienia stanowiska we własnej sprawie (np. w sytuacji konfliktu)
lub w sprawie decyzji dotyczących twojego kolegi.
- O ile nie narusza dobra innych
osób, możesz wygłaszać kontrowersyjne poglądy i opinie niezgodne z
kanonem nauczania. Możesz np. wypowiadać własne sądy i opinie o
bohaterach historycznych, literackich. Ale to nie zwalnia cię jednak od
znajomości materiału nauczania.
- Poglądy i opinie kontrowersyjne lub
niezgodne z poglądami nauczyciela nie mogą mieć wpływu na okresowe oceny
merytoryczne.
- Masz prawo do przedstawiania radzie
szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wniosków i opinii we
wszystkich sprawach szkoły, także w dotyczących podstawowych praw
uczniów.
- Wolność od przemocy fizycznej i
psychicznej
To zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej (gwarancja
nietykalności cielesnej) i nakaz poszanowania twojej godności (m.in. zakaz
obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej).
Z europejskiej konwencji wynika: Nikt nie może być poddany torturom ani
nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu.
Pamiętaj, że:
Nie dotyczy to np. sytuacji wymierzenia klapsa przez rodzica, jeżeli mieści
się to w granicach tzw. dopuszczalnego karcenia i nie ma znamion bicia czy
znęcania się (takie zachowania zagrożone są sankcjami przewidzianymi w
kodeksie karnym).
W praktyce:
- Szkoła musi cię chronić przed
wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Nauczyciel nie może zwracać się do
ciebie w sposób obraźliwy.
- Wszelkie kary, jakie stosuje się w
szkole, muszą być zapisane w statucie szkoły i nie mogą naruszać
nietykalności osobistej oraz godności ucznia.
- Masz prawo być jednakowo oceniany i
traktowany bez względu na wygląd zewnętrzny, status rodzinny, społeczny
czy status ucznia (łatka dobry - słaby). - Masz prawo do jednakowego
traktowania w sytuacji konfliktu (np. nauczyciel - uczeń), a także masz
zawsze prawo dowiedzenia swoich racji.
- Prawo do ochrony prywatności
Masz prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego.
W praktyce:
- Szkoła ma prawo wiedzieć tylko tyle
o uczniu, np. o jego sytuacji materialnej, ile uczeń i rodzice chcą o
tym sami powiedzieć. Wszelkie informacje dotyczące twojego życia
prywatnego, np. sytuacji materialnej, stanu zdrowia, wyników testów
psychologicznych. Informacje dotyczące rodziny - wykształcenie rodziców,
ewentualne problemy, np. alkoholizm, rozwód itd. znane wychowawcy czy
innym pracownikom szkoły, nie mogą być rozpowszechniane.
- Nauczyciel nie może upubliczniać
Twojego życia prywatnego, rodzinnego i nie może zdradzić tajemnicy
korespondencji.
- Prawo do ochrony zdrowia
Generalnie chodzi o higieniczne warunki nauki.
Masz prawo do odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy.
W praktyce:
- Rozkład lekcji powinien być
ustalany z uwzględnieniem: równomiernego rozłożenia zajęć w
poszczególnych dniach w tygodniu, różnorodności zajęć w każdym dniu,
nie łączenia w kilkugodzinne lekcje zajęć z tego samego przedmiotu, z
wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.
- Nad bezpieczeństwem uczniów w
czasie przerw powinni czuwać nauczyciele.
- W klasie powinna być odpowiednia
temperatura. W przypadku braku możliwości zapewnienia minimalnej
temperatury (+15o C ) dyrektor szkoły musi zawiesić czasowo
zajęcia.
- Prawo do odpowiedniego standardu
życia
Jeżeli jesteś w trudnej sytuacji materialnej, masz prawo do otrzymywania
pomocy materialnej.
W praktyce:
- Pieniądze na ten cel powinien
zapewnić organ prowadzący szkołę, np. samorząd.
- Masz prawo do: stypendium
socjalnego, zakwaterowania w internacie lub bursie, korzystanie z
posiłków w stołówce i do zasiłków losowych.
- Jeżeli jesteś zdolny, masz prawo do
stypendium za wyniki w nauce.
- Prawa proceduralne
To możliwość dochodzenia swoich praw, czyli m.in. możliwość obrony.
Pamiętaj, że:
W szkole muszą istnieć jasne procedury odwołania od decyzji nauczyciela,
dyrektora, rady pedagogicznej.
Prawo oświatowe nie przewiduje jednolitego systemu ochrony praw uczniów,
dlatego każda szkoła powinna ustalić swoje własne zasady.
W praktyce:
- Niedopuszczalne jest stosowanie kar
nie zapisanych w statucie oraz kar, które w momencie dokonania
przewinienia nie były w nim umieszczone.
- Wymierzenie kary bez dania uczniowi
możliwości obrony jest naruszeniem prawa do obrony i może być podstawą
do uchylenia kary.
- W statucie powinna być zawarta
droga prawna odwołania się od wymierzonej kary.
- W przypadku łamania Twoich praw z
pomocą rodziców możesz odwołać się od krzywdzącej Ciebie decyzji do
organu prowadzącego szkołę (np. samorządu) lub nadzorującego
(kuratorium, ministerstwo), a także do sądu (np. skreślenie ucznia z
listy jest decyzją administracyjną i przysługuje ci skarga do NSA po
ewentualnym negatywnym rozpatrzeniu skargi przez organ nadzorujący,
aczkolwiek uczniów objętych obowiązkiem szkolnym lub nauki można jedynie
przenieść do innej szkoły).
- Możesz też zwrócić się o pomoc do
rzecznika praw obywatelskich lub rzecznika praw dziecka.
|
|