PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

INFO

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Matura cd » Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego » Wypracowania z polskiego - spis  »  

>>>Kup "matura cd" !!!<<<

 

Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.


Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.



 BAROK:
Mikołaj Sęp-Szarzyński i Jan Andrzej Morsztyn - porównaj światopoglądy i poetyki:
Mikołaj Sęp - Szarzyński i Jan Andrzej Morsztyn to twórcy dwóch różnych epok . Mikołaj Sęp-Szarzyński chronologicznie należy do ostatniego pokolenia twórców renesansu , zaś Andrzej Morsztyn przedstawiciel baroku . Jednak w poezji Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego odnaleźć możemy barokową koncepcję świata i człowieka , również poetyka zbliża go do tego okresu . W swojej poezji Szarzyński traktuje życie jako ciągłą walkę . Wskazuje na to już tytuł sonetu O wojnie , którą wiedzie człowiek z szatanem , światem i ciałem . Przyczyną tej wojny jest antynomia prowadząca do wewnętrznego rozdarcia . Z jednej strony dusza człowieka dąży do Boga , z drugiej zaś marne ciało sprawia , że ulega on wielu pokusom . W walce tej jedyną ostoją człowieka jest Bóg i wiara , zaś przy takiej koncepcji życia śmierć przynosi spokój i wyzwolenie . Człowiek jawi się jako słaby i rozdarty w sobie . W kolejnym sonecie pt. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego poeta ukazuje dążenie człowieka do wartości , które nie mają żadnego znaczenia. Stwierdza, że jedyną miłością i ostoją jest Bóg. Tak więc Szarzyński podkreśla dramatyzm ludzkiego losu. W jego utworach dominuje inwersja, czyli szyk przestawny , bogata metaforyka , liczne epitety , peryfrazy i antytezy . Te kunsztowne figury artystyczne podkreślają wizję świata zawikłanego , pełnego sprzeczności i mrocznego . Zupełnie inaczej kształtuje wizję świata Jan Andrzej Morsztyn - polski marynista . W jego utworach ważniejsza jest forma , nie treść . Tematem najczęściej jest miłość , ale traktowana w sposób konwencjonalny . Poeta swe utwory opiera na koncepcie , czyli pomyśle , który ma przede wszystkim zaskakiwać kształtem językowym . W wierszu Niestatek , poeta wyraża pogląd , iż kobiety nie są stateczne . Barokowym konceptem jest tu wyliczenie rzeczy nieprawdopodobnych , z których każda może zdarzyć się prędzej , niż to iż kobieta stanie się stateczna . Również sonet Do trupa szokuje czytelnika zestawieniem człowieka zakochanego i nieboszczyka , jak i refleksją , że lepiej być trupem niż zakochanym Poezja Jana Andrzeja Morsztyna , w przeciwieństwie do twórczości Szarzyńskiego nie ma przesłania intelektualnego , trudno więc porównać ich światopoglądy . Podobieństwo można znaleźć jedynie w tym , iż obydwaj pojmują świat jako pełen sprzeczności . Za to z pewnością ich poetyki są zbliżone , pełne kunsztownych figur .
Nurty poezji barokowej ( J. A. Morsztyn, Daniel Naborowski, Wacław Potocki):
Poeta Jan Andrzej Morsztyn reprezentował nurt baroku dworskiego. Lekkie, błyskotliwe wiersze o tematyce głównie towarzyskiej i miłosnej są rezultatem znajomości reguł i współczesnych szkół poetyckich, sprawności językowej zdobytej przez przekłady, a także naśladowanie poezji antycznej, włoskiej, francuskiej i polskiej. Morsztyn drwił z wszelkich świętości, wyrażał postawę amoralizmu. Poezja Morsztyna inspirowana była właśnie nurtem tzw. marinizmu.W wierszu pt. Niestatek koncept to wyliczenie, wprowadzenie do utworu świadomej dysharmonii. Pierwsza część wiersza, owo wyliczenie, zawiera gradację. Rozbudowane porównanie ma charakter hiperboliczny. Autor wyraził pogląd, iż kobiety są niestateczne. Jednocześnie dał czytelnikowi do zrozumienia, że twórczość poetycka nie zawsze nastawiona jest na wierne odzwierciedlenie rzeczywistości. Utwór ten nie zawiera żadnego przesłania natury moralnej, czy intelektualnej. Jest to zabawa słowna, popis elokwencji i erudycji autora.Drugi utwór tego samego autora to sonet pt. Do trupa . Tu paradoks barokowy wyraża się w zestawieniu śmierci i miłości. Poeta wyraża refleksję, iż lepiej być trupem niż zakochanym.Kolejnym twórcą barokowym jest Daniel Naborowski, który uprawiał głównie poezję kunsztowną, wyrafinowaną, w której przywoływał pojęcie marności (łac. vanitas). Twórczość tego poety wprowadza w krąg barokowego zafascynowania śmiercią, przemijaniem, czasem. W wierszu pt. Marność autor nawiązuje do Pisma Św. a motyw marności czyni motywem centralnym. Wszystko co nas otacza i my sami jesteśmy marnością ponieważ przemijamy. Nie jest to jednak powód by człowiek popadał w rozpacz. Powinien kochać, radować się, a marności świata przeciwstawić pobożność, radość i czyste sumienie. Wtedy dopiero możliwe jest wyzwolenie od lęku metafizycznego, fraszką okaże się nawet śmierć.Także utwór pt. Krótkość żywota porusza problem przemijania ludzkiego życia. Poeta próbuje pokazać, jak wielką znikomością jest czas ludzkiego życia wobec wieczności. Owo tempo przemijania obrazuje nam przy pomocy kunsztownych paradoksów. W końcu poeta odnajduje ten koncept, który pozwala mu ukazać subiektywnie istotę krótkości ludzkiego żywota. Posługuje się kunsztowną metaforą i przypomina, że w skrajnych przypadkach łono matki i kołyska mogą stać się grobem cyt.: (...) wielom była
Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła.
Wiersz pt. Do Anny zawiera anaforę, która opisuje przemijanie wszystkich elementów świata. Puenta liryczna wiersza jest jego konceptem, a zarazem paradoksem. Choć wszystko przemija, to jednak poeta zada despekt (pokona) czas, ponieważ jego miłość nigdy nie przeminie (zaneguje prawa natury). W utworze pt Cnota grunt wszytkiemu faktowi przemijania, nieuchronnej śmierci przeciwstawił Naborowski cnotę (starożytne virtus). Bogactwo, szczęście rodzinne, wszystko to marność.Wierszem o zupełnie różnym charakterze jest utwór pt. Na oczy królewny angielskiej... . Tu autor popisuje się swoją pomysłowością językową, artystyczną i próbuje w kunsztowny sposób powiedzieć, iż oczy królewny są piękne. Część pierwsza wiersza zbudowana jest na zasadzie gradacji. Na końcu utworu poeta umieścił puentę liryczną, która jest jednocześnie syntezą cząstkowych porównań, ukazanych w części pierwszej. Innym twórcą nurtu sarmackiego był Wacław Potocki , który starał się budzić sumienie sarmatów , krytykując ich wady w utworach takich jak np.: Nierządem Polska stoi . W utworze tym autor nawiązuje do porzekadła, według którego ostoją państwa szlacheckiego jest brak silnych rządów. W Polsce wydawane są rozliczne prawa, konstytucje, ustawy, które nie są przestrzegane. Nikt nie jest wstanie wyegzekwować prawa wobec możnych magnatów. Kolejne dzieło Potockiego to Zbytki polskie , gdzie autor opisał staropolski zwyczaj wystawności, fascynację zbytkiem, dobrami materialnymi. Dla Potockiego ów zbytek stoi w żywym kontraście ze stanem dóbr publicznych. Dziwi poetę fakt, iż w społeczeństwie katolickim panuje taki przepych.Potocki jest także twórcą barokowej epopei pt. Transakcja wojny chocimskiej z 1670 r. Przedstawił w niej przebieg bitwy z Turkami i Tatarami, bohaterstwo polskich rycerzy, które miało stać się przykładem dla XVII w. sarmatów. Z kolei Pospolite ruszenie to próba pokazania sceny z życia obozowego, oraz niesubordynacji wolnej szlachty, która nie ma ochoty stawić się do walki.
Sarmata o sobie i inni o sarmacie:
W XV w. pojawiło się przekonanie wśród szlachty polskiej, iż pochodzi ona od starożytnego ludu Sarmatów, który kiedyś zajmował ziemie polskie. Sarmaci to lud pochodzenia irańskiego, który zamieszkiwał dorzecze Wołgi i może rzeczywiście panował na ziemiach polskich. W ten sposób szlachta wyjaśniała genezę swoich przywilejów. Początkowo w dawnej średniowiecznej kulturze dominował wzorzec rycerski, który w XV i XVI w. zaczął przekształcać się w ideał życia ziemiańskiego, który stał się podstawą sarmatyzmu.J. Ch. Pasek w swoim dziele zawarł portret szlachcica i żołnierza korzystnie retuszowany. Pamiętniki obejmują lata 1656 - 1688 i są świadectwem historycznym mentalności szlachcica, ziemianina, żołnierza, pomnikiem dawnej kultury polskiej, kapitalnym zabytkiem staropolskiej polszczyzny. Są jednocześnie doskonałym obrazem życia rodzinnego. Pamiętniki napisane są stylem gawędy szlacheckiej, opowieści ustnej, przetykanej łaciną.W dziele Paska wyodrębnić można dwie części: pierwsza obejmuje lata 1656 - 1666 i traktuje o wojennych przygodach autora, druga zaś (obejmuje lata 1667 - 1688) opisuje życie ziemiańskie Paska. Autor, jako żołnierz zwiedził dalekie kraje i na kartach Pamiętników zamieścił ich osobliwości, przede wszystkim obyczajowe i kulturowe. Przykładem może być rozdział pt. W obozie , gdzie autor opisuje typowy dzień w obozie, picie i bijatyki. Część ta daje czytelnikowi pojęcie o anarchii panującej w armii.W części drugiej J. CH. Pasek ujawnia się jako obywatel i gospodarz, oraz daje bogaty opis sarmackiego życia ówczesnej szlachty, jej zwyczajów, charakterystycznych cech, typu religijności. Np. opisuje autor poszukiwanie przez siebie żony i związane z tym obyczaje. Nie jest to małżeństwo z miłości, lecz o wyborze decyduje stan majątkowy kandydatki. Ważną rolę odgrywają swaci, którzy biorą udział w pierwszym spotkaniu przyszłych małżonków. We fragmencie tym odnajdziemy również zdarzenia świadczące o ciemnocie i wierze w zabobony. Pasek, który chciał mieć potomka, był przekonany, iż żona nie może zajść w ciążę, ponieważ ktoś położył w łóżku deskę z trumny. Pamiętniki to arcydzieło pamiętnikarstwa staropolskiego. Pasek odmalował barwnie żywot rycerza, w niektórych fragmentach, na kształt anegdoty, przedstawił między innymi oświadczyny, czy różnorodne konkursy. Dzięki Pamiętnikom Paska czytelnik może poznać polską obyczajowość dawnych wieków, a przede wszystkim typowego XVIIw. sarmatę. Innym twórcą nurtu sarmackiego był Wacław Potocki , który starał się budzić sumienie sarmatów , krytykując ich wady w utworach takich jak np.: Nierządem Polska stoi . W utworze tym autor nawiązuje do porzekadła, według którego ostoją państwa szlacheckiego jest brak silnych rządów. W Polsce wydawane są rozliczne prawa, konstytucje, ustawy, które nie są przestrzegane. Nikt nie jest w stanie wyegzekwować prawa wobec możnych magnatów. Kolejne dzieło Potockiego to Zbytki polskie , gdzie autor opisał staropolski zwyczaj wystawności, fascynację zbytkiem, dobrami materialnymi. Dla Potockiego ów zbytek stoi w żywym kontraście ze stanem dóbr publicznych. Dziwi poetę fakt, iż w społeczeństwie katolickim panuje taki przepych.Potocki jest także twórcą barokowej epopei pt. Transakcja wojny chocimskiej z 1670 r. Przedstawił w niej przebieg bitwy z Turkami i Tatarami, bohaterstwo polskich rycerzy, które miało stać się przykładem dla XVII w. Sarmatów. Z kolei Pospolite ruszenie to próba pokazania sceny z życia obozowego, oraz krytyka niesubordynacji wolnej szlachty, która nie ma ochoty stawić się do walki.W okresie baroku sarmatyzm przekształcał się ze stylu życia w szlachecką ideologię i był synonimem męstwa, oraz tego wszystkiego, co najcenniejsze w tradycji Polski szlacheckiej.
W epoce zwanej Oświeceniem termin sarmatyzm nabiera wyrażnie negatywnego znaczenia, jest ostro krytykowany jako synonim ciemnoty i zacofania. Sam król - Stanisław August Poniatowski rozpoczął kampanię antysarmacką, walkę o przebudowę światopoglądu szlachty. Do walki tej zaangażował publicystykę, teatr i literaturę piękną, której czołowym przedstawicielem stał się Ignacy Krasicki, zwany księciem poetów . W swych utworach Krasicki realizował zamierzenia króla, np. w satyrze pt. Pijaństwo skrytykował nie tylko tytułowy nałóg . Ośmieszył także źle pojętą staropolską gościnność , która polega na upiciu gości . Poeta krytykuje warcholstwo , skłonność do bijatyk i politykierstwo przy kielichu .Także pierwsza nowożytna powieść polska pt. Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki ukazuje nowy model tzw. sarmaty oświeconego, wiernego tradycji, ale tylko tym elementom, które są naprawdę cenne. Tytułowy bohater opowiada o wychowaniu w domu uczciwym, szlacheckim , o zgubnym wpływie francuskiego guwernera, wprowadzającego go w świat warszawskich salonów, o wyjeździe do Paryża, rozrzutności, którą szybko się tam wsławił, wreszcie o wyspie Nipu, na której osiadł. Obraz wyidealizowanej wyspy o sprawiedliwym ustroju i szczęśliwym społeczeństwie pozwalał na zasadzie kontrastu dostrzec wady współczesnej autorowi cywilizacji.Po licznych perypetiach bohater pełen maksym patriotycznych i żarliwości o dobro publiczne powrócił do Polski, gdzie zaczął walkę o naprawę Rzeczpospolitej. Ostry opór szlachty, a wreszcie zerwani sejmu spowodowały, że Doświadczyński powrócił do rodzinnej wsi, a za główny cel swego gospodarowania uznał szczęśliwość poddanych. Innym pisarzem krytykującym sarmatyzm był Julian Ursyn Niemcewicz, autor pierwszej komedii politycznej pt. Powrót posła (tytułowany pierwotnie Powrót syna do domu ). W utworze tym zawarł Niemcewicz syntetyczny obraz sporów i polemik toczonych na forum sejmowym. Bohaterem pozytywnym jest młodzieniec w stroju narodowym, zaś kawaler we francuskim fraku uznany został za wzór szkodliwy. Przywary, wady szlacheckie ukazał pisarz w osobie zacofanego, tradycyjnego sarmaty - Gadulskiego. Jest on człowiekiem ciemnym i zacofanym , zwolennikiem złotej wolności szlacheckiej , a przede wszystkim liberum veto . Z rozrzewnieniem wspomina czasy saskie , o których przecież wiadomo , że były okresem upadku Polski . Widać wyrażnie , że pojęcie sarmatyzmu na przestrzeni dwóch wieków zmieniło swe znaczenie.
Sarmatyzm - charakterystyka w oparciu o wybrane utwory literackie:
J. Ch. Pasek w swoim dziele zawarł portret szlachcica i żołnierza korzystnie retuszowany. Pamiętniki obejmują lata 1656 - 1688 i są świadectwem historycznym mentalności szlachcica, ziemianina, żołnierza, pomnikiem dawnej kultury polskiej, kapitalnym zabytkiem staropolskiej polszczyzny. Są jednocześnie doskonałym obrazem życia rodzinnego. Pamiętniki napisane są stylem gawędy szlacheckiej, opowieści ustnej, przetykanej łaciną.W dziele Paska wyodrębnić można dwie części: pierwsza obejmuje lata 1656 - 1666 i traktuje o wojennych przygodach autora, druga zaś (obejmuje lata 1667 - 1688) opisuje życie ziemiańskie Paska. Autor, jako żołnierz zwiedził dalekie kraje i na kartach Pamiętników zamieścił ich osobliwości, przede wszystkim obyczajowe i kulturowe. Przykładem może być rozdział pt. W obozie , gdzie autor opisuje typowy dzień w obozie, picie i bijatyki. Część ta daje czytelnikowi pojęcie o anarchii panującej w armii. W części drugiej J. CH. Pasek ujawnia się jako obywatel i gospodarz, oraz daje bogaty opis sarmackiego życia ówczesnej szlachty, jej zwyczajów, charakterystycznych cech, typu religijności. Np. opisuje autor poszukiwanie przez siebie żony i związane z tym obyczaje. Nie jest to małżeństwo z miłości, lecz o wyborze decyduje stan majątkowy kandydatki. Ważną rolę odgrywają swaci, którzy biorą udział w pierwszym spotkaniu przyszłych małżonków. We fragmencie tym odnajdziemy również zdarzenia świadczące o ciemnocie i wierze w zabobony. Pasek, który chciał mieć potomka, był przekonany, iż żona nie może zajść w ciążę, ponieważ ktoś położył w łóżku deskę z trumny. Pamiętniki to arcydzieło pamiętnikarstwa staropolskiego. Pasek odmalował barwnie żywot rycerza, w niektórych fragmentach, na kształt anegdoty, przedstawił między innymi oświadczyny, czy różnorodne konkursy. Dzięki Pamiętnikom Paska czytelnik może poznać polską obyczajowość dawnych wieków. Innym twórcą nurtu sarmackiego był Wacław Potocki , który starał się budzić sumienie sarmatów , krytykując ich wady w utworach takich jak np.: Nierządem Polska stoi . W utworze tym autor nawiązuje do porzekadła, według którego ostoją państwa szlacheckiego jest brak silnych rządów. W Polsce wydawane są rozliczne prawa, konstytucje, ustawy, które nie są przestrzegane. Nikt nie jest wstanie wyegzekwować prawa wobec możnych magnatów. Kolejne dzieło Potockiego to Zbytki polskie , gdzie autor opisał staropolski zwyczaj wystawności, fascynację zbytkiem, dobrami materialnymi. Dla Potockiego ów zbytek stoi w żywym kontraście ze stanem dóbr publicznych. Dziwi poetę fakt, iż w społeczeństwie katolickim panuje taki przepych. Potocki jest także twórcą barokowej epopei pt. Transakcja wojny chocimskiej z 1670 r. Przedstawił w niej przebieg bitwy z Turkami i Tatarami, bohaterstwo polskich rycerzy, które miało stać się przykładem dla XVII w. sarmatów. Z kolei Pospolite ruszenie to próba pokazania sceny z życia obozowego, oraz krytyka niesubordynacji wolnej szlachty, która nie ma ochoty stawić się do walki. W okresie baroku sarmatyzm przekształcał się ze stylu życia w szlachecką ideologię i był synonimem męstwa, oraz tego wszystkiego co najcenniejsze w tradycji Polski szlacheckiej.
1. Tematy i gatunki literackie charakterystyczne dla baroku:
Barok nie jest epoką jednorodną . XVII wiek przyniósł załamanie harmonijnego światopoglądu i doprowadził do wielu rozterek i sprzeczności w pojmowaniu wizji świata . Człowiek baroku z jednej strony zdawał sobie sprawę , że życie ludzkie jest krótkie , chciał więc cieszyć się nim i korzystać z każdej chwili , z drugiej jednak strony świadomość ulotności życia sprawiła , że szukał odpowiedzi na pytania dotyczące Boga , wiary , i tego co jest po śmierci . Dlatego właśnie w poezji baroku występuje zarówno nurt opiewający rozkosze życia i urodę świata , jak i poezja metafizyczna , ukazująca rolę Boga , wiary i wartości wyższych . Przedstawicielem pierwszej z nich jest Jan Andrzej Morsztyn , który w kunsztownych , marinistycznych wierszach , często sonetach poruszał temat miłości , traktowanej w sposób konwencjonalny jako flirt lub zabawę ( Niestatek , Do trupa ) . Nad ludzkim życiem , jego marnością zastanawiał się inny poeta baroku - Daniel Naborowski . W swych utworach ukazywał on marność świata i wszystkich ludzkich dążeń . Uważał jednak , że kiedy człowiek żyje w zgodzie z Bogiem i Jego przykazaniami nie musi bać się śmierci ( Marność , Krótkość żywota ) . Obok poezji dworskiej , w literaturze baroku odnajdujemy nurt sarmacki odwołujący się do tradycji rodzimej . Przedstawicielem tego nurtu , ukazującego życie w XVII wieku , jest Jan Chryzostom Pasek . W formie pamiętnika starał się on przekazać potomnym wzorzec sarmaty , tworząc jednocześnie barwny dokument epoki . Innym twórcą nurtu sarmackiego był Wacław Potocki , który starał się budzić sumienie sarmatów , krytykując ich wady w utworach takich jak : Nierządem Polska stoi czy Zbytki polskie . Trudno tu mówić tu o konkretnych gatunkach literackich , za to z całą pewnością Potocki jest twórcą barokowej epopei ( Transakcja wojny chocimskiej ) .Przedstawił w niej przebieg bitwy , bohaterstwo polskich rycerzy , które miało stać się przykładem dla siedemnastowiecznych sarmatów .Literatura baroku poruszała wiele tematów i w zasadzie nie wykształciła typowych dla niej gatunków literackich .
4. Motyw VANITAS VANITATUM z Księgi Koheleta i jego barokowe wyobrażenie:
Daniel Naborowski uprawiał głównie poezję kunsztowną, wyrafinowaną, w której przywoływał pojęcie marności (łac. vanitas). Twórczość tego poety wprowadza w krąg barokowego zafascynowania śmiercią, przemijaniem, czasem. O znikomości życia, o przemijaniu i o próżności wszelkich ludzkich wysiłków mówiły już niektóre księgi Starego Testamentu, zwłaszcza Kohelet - Vanitas vanitatum, et omnia vanitas. W wierszu pt. Marność autor nawiązuje do Pisma Św. a motyw marności czyni motywem centralnym. Wszystko co nas otacza i my sami jesteśmy marnością, ponieważ przemijamy. Nie jest to jednak powód, by człowiek popadał w rozpacz. Powinien kochać, radować się, a marności świata przeciwstawić pobożność, radość i czyste sumienie. Wtedy dopiero możliwe jest wyzwolenie od lęku metafizycznego, fraszką okaże się nawet śmierć. Także utwór pt. Krótkość żywota porusza problem przemijalności ludzkiego życia. Poeta próbuje pokazać, jak wielką znikomością jest czas ludzkiego żywota wobec wieczności. Owo tempo przemijania obrazuje nam przy pomocy kunsztownych paradoksów. W końcu poeta odnajduje ten koncept, który pozwala mu ukazać subiektywnie istotę krótkości ludzkiego żywota. Posługuje się kunsztowną metaforą i przypomina, że w skrajnych przypadkach łono matki i kołyska mogą stać się grobem cyt.: (...) wielom była
Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła.
Wiersz pt. Do Anny zawiera anaforę, która opisuje przemijanie wszystkich elementów świata. Puenta liryczna wiersza jest jego konceptem, a zarazem paradoksem. Choć wszystko przemija, to jednak poeta zada despekt (pokona) czas, ponieważ jego miłość nigdy nie przeminie (zaneguje prawa natury). W utworze pt Cnota grunt wszytkiemu faktowi przemijania, nieuchronnej śmierci przeciwstawił Naborowski cnotę (starożytne virtus). Bogactwo, szczęście rodzinne, wszystko to marność, jedynie cnota jest wieczna. W poezji...

 

>>>Kup "matura cd" !!!<<<

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl