Strona
główna »
Matura cd »
Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego »
Wypracowania z polskiego - spis
»
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<
Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez
przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są
zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z
brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w
oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie
jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.
Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.
Dorobek artystyczny Juliusza Slowackiego
TEMATYKA WCZESNEJ TWÓRCZOSCI J. SLOWACKIEGO
Reprezentant drugiego mlodszego pokolenia romantyzmu. Odwolywal sie tez do powstania listopadowego. Przed powstaniem nastepuje jego debiut literacki. Utwory powstale wtedy to cykl powiesci poetyckich, wprawki dla Slowackiego (tematyka historyczna, motywy orientalne). Bohaterowie tych powiesci poetyckich byli skrzywdzeni, sklóceni ze swiatem, chcacy zamanifestowac indywidualnosc. Pisze pierwsze tragedie historyczne. Utwory nasycone smutkiem, rozpacza, uczuciami, które dominowaly w okresie romantyzmu.
W tym czasie powstaje tez powiesc poetycka Lambro . Akcja - wojna grecko-turecka (tak jak w Giaurze ). Lambro postanawia zniszczyc flote turecka, poswiecajac swe zycie i dobre imie. Poswieca siebie, aby zyskac jakos sukces militarny (szlachecki rewolucjonizm).
Wybuch powstania - Slowacki przyjal to z entuzjazmem. Efekt to wiersz Bogurodzica . Nawiazanie do sredniowiecznej piesni, utwór ma spelniac taka funkcje i miec takie skutki jak Bogurodzica . Wezwanie do pomocy Polakom przez Litwinów i rewolucjonistów rosyjskich. Nawolanie do powstania i przylaczenia sie innych. W utworze duzo wiary, entuzjazmu; wiersz ma charakter odezwy. Jest dynamiczny. Chec pobudzenia do aktywnosci.
W momencie wybuchu powstania listopadowego Slowacki skierowany zostal do prac administracyjnych. Byl nia zniechecony. Opuszcza Polske i wyrusza do Francji. Znajduje sie wsród popowstanczej emigracji. Po powstaniu listopadowym mógl wrócic do Polski. 1834 - wydanie Kordiana . Utwór ten to ocena powstania. Powrót do Polski stal sie niemozliwy.
KORDIAN - typowy dramat romantyczny ?
Tresc
* Akt I
15 letni chlopiec zastanawia sie nad sensem zycia. Nie moze odnalezc celu. Mysli o samobójstwie. Nie moze okreslic swych pragnien. Prosba do Boga o cel w zyciu, do którego bedzie dazyl. Wiele pragnien, mysli, wsród których jest zagubiony. Odczuwa wewnetrzny niepokój, drzenie, rozgoraczkowanie. Odnajdujemy u niego choroby wieku - bezsens zycia, bezcelowosc wszystkich dzialan, uczucie nudy i pustki egzystencjalnej. Grzegorz opowiada mu 3 historie: bajke o Janku (rzekomo nieudolny chlopiec osiagnal sukces poprzez podjecie ryzyka), opowiesc o wojnach napoleonskich i opowiesc o Kazimierzu. Kordian zapala sie lecz poteguje sie jego nicosc, pustka i samotnosc. Pesymista, negatywnie mysli o swym zyciu i jego celu. Ma poczucie bezczynnosci i bezradnosci. Nieszczescie poteguje nieszczesliwa milosc. Nie znajduje wzajemnosci. Laura starsza o pare lat drwi z Kordiana, nie widzi jego prawdziwych uczuc. Emocjonalna niedojrzalosc Kordiana powoduje jego rozterke. Postanawia popelnic samobójstwo, którego jednak nie dokonuje.
* Akt II
Proces dojrzewania Kordiana. Konfrontacja mlodzienczych idealów, wyobrazen z rzeczywistoscia. Podrózuje po Europie.
Anglia - uswiadamia sobie, ze zaszczyty mozna kupic, tak jak i tytul lecz nie szacunek ludzi. Przekonuje sie o wladzy pieniadza. Wlochy - Kordian zawsze poszukiwal milosci jako zwiazku dusz, trwajacego cale zycie. Spotykajac Wiolette przekonal sie, ze takie uczucie nie istnieje. Milosc mozna kupic. Rozczarowuje sie, jego marzenia sa zszargane przez rzeczywistosc. Bedac na audiencji u papieza przekonuje sie, ze on uwaza Polske za kraj szczesliwy, kaze czcic prawoslawnego cara. Rozczarowal on Kordiana. Papieza nie interesuje los Polaków. Opowiada sie za silniejszym. Potepia powstanie listopadowe. Nie chce poblogoslawic garstki ziemi z kroplami krwi. W Kordianie zalamuje sie wiara w religie. Na Monte Blanc wyglasza liryczny monolog. Pierwsza faza to rozczarowanie, próba zabójstwa, druga to zniechecenie dla swiata i ludzi, trzecia zas to odnalezienie celu zycia. Kordian ma poczucie sily, chce poswiecic sie dla ojczyzny, poderwac naród do walki z tyrania. Chce udowodnic swoje bohaterstwo i poswiecic sie za naród tak jak Winkelried.
* Akt III
Narada spiskowców. Próba wystapienia przeciw carowi, zabójstwo tyrana. Kordian nie dba o przyszlosc Polski, nie ma jej wizji. Chce dokonac tylko jednego czynu. Nie ma programu politycznego. Kordian sam decyduje sie na zbrodnie. Podczas próby zabójstwa waha sie. Nie znajduje wystarczajacej motywacji moralnej i politycznej. Zostaje powalony przez strach i imaginacje. Zostaje zlapany, oskarzony, skazany na smierc - niewiadome ulaskawienie.
Portret psychologiczny tytulowego bohatera (dynamizm postaci)
Kordian ulega przemianie. Slowacki wyraza krytyke wobec niedojrzalego bohatera. Tacy ludzie walczyli o Polske.
Kordian to bohater romantyczny. Cechuje go:
samotnosc
niezgoda z zastanym swiatem, próba zmiany go
nieszczesliwa milosc
indywidualizm i tajemniczosc
sklonnosc do desperacji
dominacja uczuc nad racjonalizmem
poczucie odpowiedzialnosci za zlo swiata
dynamiczny
tragiczny (nie dokonal tego, czego chcial)
wewnetrzne rozdarcie (pragnie zabic cara ale przeszkadzaja mu argumenty prezesa)
Wiecej na ten temat w punkcie 49.2.1
Wymowa polityczna utworu
Slowacki dokonuje tutaj rozrachunku z powstaniem listopadowym. W III akcie krytykuje sfery rzadzace. Prezes - Julian Ursyn Niemcewicz boi sie dzialania, hamuje zapal sprzysiezonych. Argumenty:
królobójstwo jest wbrew polskiej tradycji
obawa przed reakcja innych wladców i konsekwencjami
odwolania do wiary zabraniajacej zbrodni
honor nie dopuszcza do zlamania przysiegi posluszenstwa (nawet caru)
zlamanie honoru rycerskiego walka ukryta
Na niepowodzenie powstania miala tez wplyw przesadna ostroznosc przywódców, hamowanie przez nich zapalu powstanców. Niedobra praca sejmu, nieudolnosc, kadra oficerska nie spelniajaca wymagan, przesadnie rozsadna. Kordian to szlachcic rewolucjonista, nosil cechy ludzi z powstania. Swoja postawa i deklaracjami dowodzi niedojrzalosci politycznej swojej i programu jakim jest szlachecki rewolucjonizm. Niedojrzalosc polityczna Kordiana:
samotnictwo, dzialanie bez poparcia
chcial zabic cara
nie potrafil ocenic obiektywnie sytuacji
naiwny, jeden czlowiek nie zniszczy calego aparatu wladzy
brak politycznego programu
kierowanie sie tylko emocjami
jego poetycka wrazliwosc, górowanie emocji nad racjonalnym postepowaniem, sklonnosc do desperacji
brak zdystansowania sie do dzialania
niezdolnosc do wyzwolenia sie spod argumentów prezesa
slaba psychika
Odpowiedzialnoscia za kleske powstania Slowacki obarcza takze ideologie szlacheckiego rewolucjonizmu. Na przykladzie sceny z domu wariatów sugeruje, ze jest on tez urojeniem szalenca.
Winkelriedyzm
Slowacki wysuwa pewnego rodzaju propozycje, która jest w pewnym stopniu opozycja do mesjanizmu. Jest to koncepcja, która polega na tym, ze Polska ma skupic na sobie zainteresowanie zaborcy, ma byc aktywna, zaangazowac wroga, w tym czasie inne narody zwycieza zaborce. Slowacki dostosowuje swoja ideologie do warunków historycznych i politycznych. Winkelriedyzm rodzi sie na szczycie góry Monte Blanc. Walczac pod tym haslem Kordian tez ponosi kleske, wiec zaproponowana przez Slowackiego koncepcja nie wytrzymuje, poniewaz zaklada ona czyn nielicznych.
Polemika z Mickiewiczem w utworze
Mickiewicz juz za zycia uznany zostal klasykiem, rola Slowackiego zas zostala pomniejszona. Pojawila sie zazdrosc poczucie niedocenienia. Róznice swiatopogladowe sprawily, ze Slowacki niejednokrotnie polemizowal z Mickiewiczem.
* rozbieznosc co do zadan poezji i poety (prolog)
I osoba (Mickiewicz) - poezja ma usmierzyc ból, ma dac sen, letarg, aby zapomniec o cierpieniach. Zaleca ona biernosc, chce byc osoba, na której skupi sie caly ból. Koncepcja takiej poezji zwiazana jest z mesjanizmem - poeta jako prorok, wieszcz.
II osoba (Lelewel) - przeciwnik mesjanizmu, nie popiera biernosci. Poezja ma byc bronia, aktywnosc, walka orezna, zbrojna, poezja ma ranic glupich i wrogów. Model poezji walczacej, tyrtejskiej, wezwanie do walki.
III osoba (Slowacki) - polaczenie sil, jednoczenie narodu, poezja odwolujaca sie do ludowych tradycji, wzbudzajaca ducha walki, zachowanie narodowych wartosci, pielegnowanie ich, poezja zbiornica historii, tradycji, zachowywanie ducha narodu.
* postawa wodza, przywódcy narodowego
Slowacki tak jak i Mickiewicz uwaza, ze poezja ma byc tytrtejska. Naród kierowany przez poete przegrywa. Egoizm poety, który uzywa narodu do inspiracji i natchnienia.
* ideologia
Slowacki przeciw mesjanizmowi przeciwstawil winkelriedyzm.
* krytyka poezji przedpowstanczej
Walory Formy utworu
Utwór ten jest dramatem romantycznym:
zerwanie z kanonem trzech jednosci
synkretyzm formy (monolog Kordiana - liryka, opowiadania Grzegorza - epika, dialogi - dramat)
wprowadzenie rozbudowanych elementów lirycznych
obecnosci fantastyki i ludowosci
indywidualizacja jezyka bohaterów
wystepowanie bohatera romantycznego
BALLADYNA jako zabawa konwencjami literackimi
Basniowo ludowy charakter dramatu
Elementy fantastyki:
ludzie w utworze to katolicy, akcja zas rozgrywa sie w glebokim sredniowieczu, gdy katolicyzm nie byl popularny
obyczaje stylizowane na sarmacki styl
istnienie swiata irracjonalnego
ingerencja wiata irracjonalnego w rzeczywisty
istnienie postaci fantastycznych
nieprawdopodobne wydarzenia i przypadki niezgodne z logika zyciowa.
O charakterze ludowym swiadcza:
imie Balladyna
obyczaje, wierzenia ludowe
jezyk niekiedy archaiczny, elementy gwarowe
Demitologizacja romantycznych przekonan
romantyczna milosc
(w Balladynie nie ma jej, zwi...
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<