Strona
główna »
Matura cd »
Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego »
Wypracowania z polskiego - spis
»
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<
Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez
przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są
zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z
brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w
oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie
jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.
Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.
Od antyku do pozytywizmu.
Ustosunkuj się do stwierdzenia: Współczesny człowiek powinien znać Biblię nie tylko ze względów religijnych.
Różne sposoby nawiązań do Biblii w literaturze współczesnej.
Gatunki literacki w Biblii. Wybrane zilustruj przykładami.
Miłość człowieka najważniejszym przesłaniem Biblii. Uzasadnij temat w odwołaniu do Nowego Testamentu.
Motywy mitologiczne, ich funkcja artystyczna w znanych Tobie utworach literackich.
Wielkość i tragizm bohaterów Homera i Sofoklesa.
Najistotniejsze cechy teatru antycznego. Uwzględnij środki, jakimi posługiwał się i funkcje jakie pełnił.
Na czym polega tragizm w dramacie antycznym ?
Średniowieczna pieśń maryjna - Bogurodzica a Lament świętokrzyski .
Znacznie Bogurodzicy dla kultury polskiej.
Artystyczne i językowe wartości Bogurodzicy . ( Wskazana pamięciowa znajomość tekstu ).
Bohater literacki średniowiecza w Twojej ocenie.
Motywy średniowieczne we współczesnej poezji polskiej.
Jakie wartości dostrzegasz w świeckich zabytkach litertury średniowiecznej ?
Przedstaw świat wartości człowieka średniowiecza i renesansu na wybranych przykładach.
Tradycje antyczne i polskie realia w twórczości J. Kochanowskiego.
Stosunek osoby mówącej do świata we Fraszkach J. Kochanowskiego lub Bajkach I. Krasickiego.
Treny Kochanowskiego wobec konwencji gatunku.
Dom i świat w twórczości M.Reja i Kochanowskiego.
Miłość - jako temat poezji J.Kochanowskiego i J.A.Morsztyna.
J.Kochanowski i M.Sęp-Szarzyński o miejscu człowieka w świecie.
Człowieczy los w poezji M.Sępa-Szarzyńskiego i J.Kasprowicza.
Renesansowy wzorzec szczęśliwości ziemiańskiej w wybranych utworach epoki.
Na przykładzie wykaż związki literatury staropolskiej z dorobkiem twórców europejskich.
Oceń dorobek lieracki renesansu w zakresie gatunków i form wersyfikacyjnych.
Jaki model życia proponowali pisarze XVI w. ? Omów na wybranych przykładach literackich.
Sarmata o sobie - inni o Sarmacie w wybranych utworach literackich różnych epok.
Małe formy poetyckie (epigramat, fraszka, bajka) w literaturze dawnej. Czy Twoim zdaniem zawierają one treści o charakterze uniwersalnym ?
Spory o barok. Jakich znasz pisarzy tej epoki, jakie problemy, niepokoje, wartości znajdujesz w ich utworach ?
Tematy, nastroje i koncepty liryki barkokowej.
Czy dzieła Moliera mogą bawić współczesnego widza ?
Wskaż w twórczości I.Krasickiego tematy, problemy i zjawiska bliskie, Twoim zdaniem, człowiekowi XX w. ( zobacz j.polski )
Wady społeczne odzwieciedlane w renesansowej fraszce i oświeceniowej bajce. Skąd popularność tych gatunków w wymienionych epokach ?
I.Krasicki jako obserwator i krytyk społeczeństwa XVIII w.
Motyw odpowiedzialności obywatelskiej w literaturze politycznej polskiego oświecenia.
Zdefiniuj pojęcie wolterianizmu i wskaż jago obecność nie tylko w opowiastkach Woltera.
Wykorzystując znane Ci utwory, scharakteryzuj dydaktyczną funkcję polskiego oświecenia.
Trzy kręgi tematyczne w liryce F. Karpińskiego.
Wyjaśnij, dlaczego pisarez epoki oświcenia najchętniej wypowiadali się w takich gatunkach jak: komedia, satyra, bajka.
Ludowość ballad A.Mickiewicza.
Dziady cz. III - tragizm bohatera czy tragizm narodu ?
Twoja interpretacja Wielkiej Improwizacji.
Na podstawie treści III cz. Dziadów Mickiewicza rozwiń myśl zawartą w słowach Piotra Wysockiego: Nasz naród jak lawa...
Bohaterowie romantyczni w poszukiwaniu celu życia na przykładzie III cz. Dziadów i Kordiana .
Polski bohater romantyczny i jego przeobrażenia w utworach A.Mickiewicza.
Buntownicy czy szaleńcy, czyli o bohaterze polskiego romantyzmu.
Cechy dramatu romantycznego na wybranym przykładzie.
Rola poezji i poety w utoworach literackich romantyzmu.
Poeta jako bohater literacki w utowrach romantyków.
J.U.Niemcewicz powiedział o epopei A.Mickiewicza: W tym dziele narodowość polska nie zginie . Jak rozumiesz tę myśl ?
Różne widzenie świata szlacheckiego w Panu Tadeuszu .
Polemika z romantycznym modelem miłości w Ślubach panieńskich A.Fredry.
Określ osobowość A.Mickiewicza lub J.Słowackiego, twórcy i człowieka swojej epoki.
Kordian Juliusza Słowackiego jako dramat romantyczny.
Motyw powstania listopadowego w utworach A.Mickiewicza lub J.Słowackiego.
Twórczość Słowackiego jako głos w dialogu romantyków na temat narodu i poezji.
Słowacki o sobie i swojej twórczości w znanych lirykach.
C.K.Norwid - romantyk czy twórca, który przerósł epokę ?
Wielcy ludzie i wielkie idee w liryce C.K.Norwida.
Rozprawa Z.Krasińskiego z romantycznym poetą i romantyczną poezją w Nie-Boskiej komedii .
Tragizm jednostki i tragizm dziejów w Nie-Boskiej komedii Z.Krasińskiego.
Ulubione gatunki literackie epoki romantyzmu. Scharakteryzuj dwa przez siebie wybrane.
Sonet jako gatunek literacki. Omów na przykładzie wybranych utworów Mickiewicza i Staffa.
Moja interpretacja haseł romantycznych zawartych w poezji wielkich wieszczów.
Elementy autobiograficzne w twórczości wybranego poety.
Najbliższy Ci poeta romantyczny. Uzasadnij wybór.
Kult uczucia w poezji romantycznej.
Orientalizm w twórczości romantyków. Omów zjawisko na dowolnie wybranym przykładzie.
Czym różni się koncepcja służby Ojczyźnie w literaturze romantyzmu i pozytywizmu ? Wykażna wybranych przykładach literackich.
Jakie przeżycie pokoleniowe ukształtowało generackę pozytywistów ? Jaki wyraz znalazło w ich twórczości ?
Czy pozytywiści byli antyromantyczni ? Scharakteryzuj ich stosunek do ideałów poprzedniej epoki.
Tradycje powstania styczniowego w znanych Ci utworach literackich.
Nowy typ bohatera w programach i praktyce literackiej okresu pozytywizmu.
Wymień dwie najważniejsze - według Ciebie - poweści pozytywistyczne. Uzasadnij wybór i scharakteryzuj wybrany utwór.
Czy zadzasz sie, że Lalkę B.Prusa mażna nazwać powieścią o staconych złudzeniach ?
Które określenie Lalki Prusa wydaje Ci sięnajtrafniejsze:
powieść o miłości
powieść o narodzinach polskiego kapitalizmu
powieść panorama społeczna ?
Uzasadnij swój wybór.
W jakim sensie - na tle naszej literatury narodowej - Wokulski mógłby uchodzić za antybohatera literackiego ?
Lalka Prusa to dla Ciebie powieść psychologiczna, realistyczna czy tendencyjna ? Uzasadnij stanowisko.
Dlaczego powieść i nowela stały się gatunkami dominującymi w literaturze okresu pozytywizmu ?
Galeria Sienkiewiczowskich postaci w Potopie . Ich plastyka i funkcje w utworze.
Postacie kobiece w prozie pozytywistycznej.
Dlaczego powieści polskiego pozytywizmu są chętnie filmowane ?
Poezja w niepoetyckiej epoce, jej tematyka i gatunki.
Jake ideały wyrażone w utworze Asnyka Do młodych i Odzie do młodości Mickiewicza są nadal aktualne i dlaczego ?
Jakie miejsce wyznaczasz Konpnickiej w polskiej historii literatury ?
Funkcje czasopism literackich w okresie pozytywizmu i Młodej Polski.
Wskaż obecność programowych haseł pozytywistycznych w dziełach literackich.
Powieść polska w kontekście eurpoejskim. Czy mieliśmy, Twoim zdaniem, polskiego Balzaka, Zolę czy Dostojewskiego ?
Który z poznanych utworów romantycznych lub pozytywistycznych zaliczyłbyś do klasyki literackiej ?
Część druga.
Od Młodej Polski do współczesności.
Jaką postawę wobec życia przyjęli artyści młodopolscy? Wyjaśnij na podstawie wybranych utworów poetyckich.
Echa filozofii epoki fine de siecil w twórczości...
Wskaż słowa klucze wspólne wybranemu nurtowi poezji młodo-polskiej (tekst).
Podobieństwa i różnice w romantycznej i modernistycznej koncepcji poety i poezji.
Liryka ...
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<