Strona
główna »
Matura cd »
Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego »
Wypracowania z polskiego - spis
»
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<
Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez
przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są
zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z
brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w
oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie
jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.
Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.
Ś r e d n i o w i e c z e
P y t a n i a
1. Cechy literatury średniowiecznej.
2. Przedstaw idea religijny i idea świecki popularyzowany
w utworach średniowiecznych.
3. Dorobek piśmiennictwa polskiego średniowiecznego w Pol-
sce (od pierwszego s owa do wyraźnego podzia u na teksty polskie,
acińskie; świeckie i religijne).
4. Wyjaśnij poj cia: teocentryzm, scholastyka, asceza, ab-
negacja, memento moris .
5. Bogurodzica jako zabytek ciekawy dla historyka litera-
tury i j zykoznawcy (wzory, znaczenie, rodzaje archaizmów).
6. Jaki to typ utworów: paranetyczny (pieśń o Rolandzie),
hagiograficzny (legenda o św. Aleksym).
7. Jakie gatunki wprowadzi a literatura średniowieczna ?
8. Wyjaśnij nazw epoki i podaj granice czasowe w Europie
i w Polsce.
O d p o w i e d z i
Ad.1. Książka średniowieczna krąży a jako kodeks r kopiś-
mienny, do którego można by o dopisywać na pozosta ych pustych ka-
rtach inne teksty, i to w różnym czasie, nie zawsze oznaczonym.
Jej spo eczny zasi g, z uwagi na jednoegzemplarzowość, by ograni-
czony; zarazem koszt związany z nak adem pracy przy jej sporządza-
niu by niezmiernie wysoki (np. równowartość kilku wsi).
Dlaczego świat walczy o próżną chwa ? - zapytywano w
średniowieczu. Wszakże sytuacja ówczesnych twórców, iż poj cie
owej próżnej chwa y by o im raczej obce, jako, że dzie a swe
tworzyli zazwyczaj anonimowo; nieliczne znane nam nazwiska, zw a-
szcza późno średniowiecznych autorów, dowodzą raczej powszechności
ukrywania si poza dzie em, nieujawniania swej podmiotowej obecno-
ści.
Poczucie godności twórcy, jego wyjątkowości i s awy, a na-
wet nieśmiertelności, wykszta ci dopiero renesans. Średniowiecze
natomiast ceni o chwa samego dzie a wartościowanego g ównie z
punktu widzenia jego moralnej, religijnej, wychowawczej użyteczno-
ści. Stąd też wynika brak ochrony praw autorskich. Średniowieczna
praktyka twórcza nie tylko dopuszcza a, ale wr cz doradza a korzy-
stanie z nie swoich dzie , wplatanie ich fragmentów do swoich
utworów. Sk adanie (kompilacj ) porównywano do sk adania bukietu
kwiatów, wznoszenia budowli z różnych cennych materia ów.
W epoce średniowiecza tworzono w uniwersalnym j zyku Koś-
cio a, acinie, oraz w dopiero formujących si j zykach narodo-
wych, które mozolnie dopracowywa y si poziomu odpowiedniego do
wyrażania rozmaitych, nieraz bardzo skomplikowanych treści. Formo-
wanie si w asnego j zyka umacnia o poczucie tożsamości narodowej.
Jednakże średniowieczna twórczość acińska mog a trafić poza gra-
nice kraju.
Średniowiecze wypracowa o dla swej twórczości pewne regu y
pisarskie. Dotyczy y one zasad budowy wierszy, konstruowania dob-
rej prozy. Pojawi y si nowe gatunki (oprócz starożytnych): miste-
rium, dramat liturgiczny.
Misterium - przeznaczone by o do wystawienia na scenie.
Prezentowa o jakiś fragment historii biblijnej, konstruowane by y
z myślą o ukazaniu akcji jako wielkiego dramatu chrześcijańskich
dziejów ludzkości. Początek tego dramatu to upadek cz owieka,
punkt kulminacyjny to odkupienie, a koniec - mający nadejść sąd
ostateczny. Na scenie wszystkie elementy, które mia y wystąpić w
późniejszych scenach by y od razu umieszczane i sta y obok siebie.
Cz sto nast powa o mieszanie si scen poważnych z komicznymi, bo
zak adano bosko-ludzką natur Chrystusa i pozwala o to na ścis e
po ączenie ziemskości i świ tości.
Dramaty liturgiczne - wystawiane w kościo ach w świ to wie-
lkanocne; by y to wplecione w obrz d nabożeństwa sceny prezentują-
ce przybycie trzech Marii do grobu już zmartwychsta ego Jezusa
Moralitety - zadaniem ich by o skierowanie cz owieka na
w aściwą drog ; pierwotnym bohaterem moralitetu by cz owiek
(ktoś) usytuowany mi dzy niebem, a piek em, dokonujący odpowied-
niej linii życia, toczący wewn trzną walk mi dzy si ami dobra i
z a; walka wyrażana by a za pomocą alegorii, tj. uosobionych cnót
i grzechów, a jej zakończenie wieńczone by o nagrodą (karą);
Średniowieczna literatura s uży a wyraźnie określonym ce-
lom.
A N O N I M O W O Ś Ć , D W U J Ę Z Y C Z N O Ś Ć ,
M O R A L I Z O W A N I E , D Y D A K T Y Z M , A L E G O -
R Y Z M (sk onność do obrazowego przedstawiania zjawisk i poj ć).
Ad.2. Krzyż i miecz - to znaczące symbole idea ów średnio-
wiecznego cz owieka: dwa, wspomniane już, ośrodki kszta tujące ku-
ltur duchową epoki - kośció i dwór - eksponowa y różne wizje wa-
rtości życia ludzkiego. Pierwszy, poprzez nadanie egzystencji
cz owieka charakteru w pe ni duchowego i religijnego, zmierza ku
idei ascezy, drugi - akceptując poj cie honoru jako najwyższego
dobra ziemskiego - g osi zasad bezwzgl dnej wierności wobec Boga
i Suwerena oraz postaw czynnej, zbrojnej obrony Wiary i W adcy,
kszta towa idea y rycerskie.
Idea świecki - p. postawa rycerza Rolanda
Idea religijny - p. Tomizm, augustynizm
Ad.3. Średniowieczne zabytki j zyka polskiego
Chronologicznie pierwszym zabytkiem jest geograficzno-his-
toryczny opis anonimowego autora, sporządzony w Bawarii i dlatego
skrótowo nazwany Geografem Bawarskim. R kopis ten pochodzi z IX w.
Zawiera nazwy plemion polskich.
Drugi zabytek to najdawniejszy polski dokument, tzw. Dagome
iudex, w którym Mieszko I oddawa państwo pod opiek papieża. Do-
kument ten zosta sporządzony najprawdopodobniej ok. 990 r.
Trzeci chronologicznie zabytek to Kronika merseburskiego
biskupa Thietmara, zawierająca m. in. opis walk niemicko - pol-
skich w latach 1000, 1010, 1015. Thietmar wymienia nazwy niektó-
rych plemion polskich, grodów i rzek, wymienia także imi Boles a-
wa Chrobrego.
Kolejnym i o wiele obszerniejszym jest zabytek z XII wieku.
Bulla gnieźnieńska pochodzi z 1136 roku i zosta a sporządzona w
kancelarii papieskiej. R kopis zawiera rejestr dóbr arcybiskupa
gnieźnińskiego zatwierdzonych przez papieża. W treść zosta o wple-
cionych 410 wyrazów polskich, tzw. nazw miejscowych i osobowych.
Ksi ga henrykowska zawiera dzieje klasztoru cystersów, a
także wśród zapisków z 1270 r. znajduje si pierwsze polskie zda-
nie po polsku: daj, ać ja pobrusz , a ty poczywaj (daj, niech ja
pomiel , a ty odpoczywaj).
Teraz można już wyróżnić kolejne dzie a poezji i prozy:
P o e z j a . Najstarszym drukowanym polskim tekstem poety-
ckim jest Bogurodzica (otwiera Statut polski z 1506 roku Jana
Łaskiego). Czas jej powstania do dziś budzi żywe dyskusje badaczy;
jak pozwalają sądzić najnowsze ustalenia j zykoznawcze, narodziny
tekstu związane są z początkami panowania W adys awa Jagie y, a
wi c z wiekiem XIV.
Z kr giem kultury kościelnej związane są także wiersze o
śmierci Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią (XV wiek) napisana
zosta a w typowym dla średniowiecza gatunku dialogu. W utworze tym
uwidacznia si proces przechodzenia od wiersza asylabicznego, nie
liczącego si z rachunkiem sylab w wersie, do sylabizmu wzgl dne-
go, który wprowadza zdecydowaną przewag określonego rozmiaru
zg oskowego wersów. Rytmika zostaje wzbogacona poprzez wprowadze-
nie nie tylko rymów parzystych (aa, bb), lecz także ogarniających
szereg sąsiadujących wersów.
Literacką wartość Rozmowy ... pog bia naturalistyczne
przedstawienie Śmierci oraz realistyczno-satyryczne obrazki z ży-
cia różnych stanów i zawodów: duchowieństwa, zakonników, s dziów,
kupców.
Z problematyką śmierci związana jest także Skarga umiera-
jącego (powsta a wkrótce po 1424 roku). Utwór ten jako pierwszy w
literaturze polskiej, posiada gatunkowe cechy testamentu poetyc-
kiego. Liryczne wyznanie umierającego dające świadectwo znikomości
dóbr doczesnych skierowane jest do tych, którzy pozostają - do ży-
wych. Ważne wydaje si również egzystencjalne t o utowru: poczucie
samotności cz owieka, dramatyzm życia ludzkiego, nieuchronność
śmierci.
Motywy ascezy dominują w Legendzie o świ tym Aleksym
(druga po owa XV w.). O artystycznych walorach utworu decyduje
mi dzy innymi jego epicki charakter z wyraziście naznaczonym nar-
ratorem. Pe ne niezwyk ości życie bohatera s uży budującemu opo-
wiadaniu o osiągni ciu świ tości na drodze umartwień i rezygnacji
z uroków materialnego świata. Do zabytków j zyka polskiego inspi-
rowanych kulturą świecką należy wiersz S oty O zachowaniu si
przy stole (po owa XV w.) oraz Satyra na leniwych ch opów (II
po owa XV w.). Utwór satyryczny posiada istotne znaczenie dla roz-
woju wiersza polskiego: reprezentuje bowiem w pe ni już wykrysta-
lizowaną form sylabizmu wzgl dnego, (wersy ośmiozg oskowe z od-
st pstwami dziewi ciozg oskowymi). Treścią Satyry na leniwych
ch opów , pisanej z pozycji szlacheckiej, staje si satyryczne
przedstawienie pozorowania przez ch opów pracy pańszczyźnianej.
Utwór wykorzystuje poetyk kontrastu: prostota, szczerość, prawość
wyglądu ch opskiego k óci si z ob udnością i fa szywośią jego na-
tury.
P r o z a . Zabytki polskiej prozy średniowiecznej związane
są z kulturą religijną i wynikają na ogó z inspiracji biblijnych,
z ch ci przyswojenia piśmiennictwu polskiemu fragmentów Starego i
Nowego Testamentu. Taki cel posiadają Psa terz floriański (prze-
om XIV/XV wieku); t umaczenia Ksi gi psalmów - kanonicznych te-
kstów Starego Testamentu oraz Biblia królowej Zofii (przeznaczo-
na dla ostatniej żony W adys awa Jagie y); t umaczenia różnych
ksiąg Starego Testamentu. Do najstarszych zabytków prozy należą
także teksty kazań kościelnych: Kazania świ tokrzyskie (prze om
XIII/XIV w.) oraz Kazania gnieźnieńskie (XV w.).
Polskie średniowiecze, podobnie jak ca a kultura europejska
w tym czasie jest dwuj zyczne. Obok pierwszych prób w j żyku oj-
czystym, rozwija si także piśmiennictwo (zw aszcza proza) acińs-
kie. Na czo o wysun y si dzie a historyczne i polityczne. Począ-
tki państwa piastowskiego opisa Gall Anonim. Z dworem Kazimierza
Sprawiedliwego z kolei związany by Wincenty Kad ubek (dzie o swe
pisa na początku XIII wieku). Jego kronika rezygnując z rzeczowe-
go uj cia historii na rzecz traktatu moralnego. Kad ubek realizuje
znane w śreniowieczu zalecenie Cycerona, że minion...
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<