Strona
główna »
Matura cd »
Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego »
Wypracowania z polskiego - spis
»
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<
Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez
przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są
zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z
brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w
oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie
jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.
Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.
Symbol jako synteza, przeciwstawienie sztuki analitycznej...
W epoce neoromantyzmu, stanowiacej zaprzeczenie wszelkich idei i tendencji pozytywistycznych wyksztalcily sie wsród artystów nowe poglady na temat sztuki i zadan jakie powinna sobie ona stawiac. O sztuce i jej znaczeniu pisali m.in. Przybyszewski (w artykule Confiteor ) i Przesmycki ( Pro arte ). Ci i inni autorzy manifestów odrzucali dotychczasowa dydaktyczna i patriotyczna funkcje sztuki, zaangazowanej w zycie narodu i wychowujacej czytelników. Od tej pory sztuka stala sie celem samym w sobie. Przestala sluzyc konkretnym ideom. Wyraznie podkreslano jej wyjatkowosc, wyniesiono ja niemal na piedestal. Pod koniec XIX wieku pojawily sie nowe kierunki w sztuce takie jak impresjonizm, sztuka secesyjna czy symbolizm. Ten ostatni jak sie pózniej okazalo, mial najwiekszy wplyw na literature mlodopolska.
Sztuka wielka, sztuka istotna, sztuka niesmiertelna byla i jest zawsze symboliczna - tak napisal w jednym ze swoich artykulów programowych Zenon Przesmycki. Co wówczas rozumiano pod pojeciem symbolizm? U podstaw tego kierunku lezalo przekonanie, ze swiat materialny nie jest w pelni poznawalny i pewnych jego elementów takich jak np. wiecznosc czy duchowosc nie mozna odkryc za pomoca rozumu czy zmyslów. Dlatego literatura tego typu starala sie sugerowac znaczenia i uczucia, które trudno wyrazic. Do tego celu wykorzystano symbol. Symbol byl zawsze wieloznaczny, zawieral element niedopowiedzenia i mozna go bylo w rózny sposób interpretowac. Stad tez zaczeto uzywac do w poezji.
Po raz pierwszy nazwa kierunku pojawila sie w tytule manifestu mlodych poetów francuskich, ogloszonego w 1886 roku w paryskiej gazecie Le Figaro . Pózniej termin bardzo szybko rozprzestrzenil sie w calej Europie. Za prekursora symbolizmu uznano poete francuskiego pochodzenia - Jean a Rimbald. Na ziemiach polskich nowy styl rozpowszechnili glównie Kasprowicz, Staff oraz Wyspianski.
Aby lepiej zrozumiec poezje symboliczna i jej charakter, nalezaloby poznac blizej sylwetki tych pisarzy a przede wszystkim dziela, które stworzyli. Szczególnie warto przyjrzec sie Polakom, bo przeciez ich twórczosc jest nam, rodakom najblizsza. Zaczne zatem od poety, który jako pierwszy wlaczyl sie w nurt poezji mlodopolskiej czyli Jana Kasprowicza.
Poezje tego twórcy mozemy podzielic na trzy typy: spoleczna, symboliczna i na koncu franciszkanska. Najblizsza tendencjom neoromantycznym byla poezja symboliczna. W tym okresie twórczosci Kasprowicz napisal cykl utworów pod wspólna nazwa Krzak dzikiej rózy oraz dwa zbiory zatytulowane Ginacemu swiatu i Salve Regina . W utworach tych obrazom zostaje nadane znaczenie przenosne i symboliczne. Jezyk ma nacechowanie literackie i sluzy do przekazywania nastrojów i stanów psychicznych. Z kolei nastrój jest pesymistyczny, melancholijny. Autor prezentuje i beznadziejnosc sytuacji i cierpienie i brak jakiegokolwiek oparcia.
Krzak dzikiej rózy to zbiór czterech sonetów z których kazdy w jakis sposób oddzialuje na zmysly czytelnika. Wrazenia zmyslowe dotycza wzroku i sluchu a takze dotyku. W utworze autor przeciwstawia sobie dwie rosliny - róze oraz limbe. Róza jest piekna, okazala, pokryta wieczorna rosa. Posiada krwawy - pasowy kolor. Czuje i zachowuje sie tak jak czlowiek, do scian sie tuli (...), miedzy zielska i wykroty . Wydawaloby sie, ze tak krucha i delikatna roslina jest bardziej narazona na zaglade niz znajdujaca sie obok limba. Tymczasem wysokie i silne drzewo pada pod uderzeniem pioruna i to jego szybki koniec jest nieuchronny. Limba spoczywa obok krzaku rózy, tocza ja plesnie, a ona sama swieci czerwonym próchnem. Lezy, zwalona wiewem burzy... . Nie ulega watpliwosci, ze róza i limba maja charakter symboliczny. Pozostaje natomiast zagadka jakie jest ich przenosne znaczenie. Moga stanowic opozycje miedzy zyciem i smiercia, sila i slaboscia,...
>>>Kup
"matura cd" !!!<<<